تيك تاك، يكي از شبكههاي اجتماعي موفق عصر حاضر، اپليكيشني است كه پس از مدت كوتاهي توانست تمامي رقبايش را كنار بزند و در صدر جدول اپليكيشنهاي محبوب قرار گيرد. توسعهدهندگان تيك تاك با هوش و ذكاوتشان رابط كاربري اعتيادآور و جذابي طراحي كردهاند كه ميتواند ساعتهاي متمادي كاربر را درون خود نگه دارد. همين مسئله باعث شده است حتي با وجود سنگاندازيهاي بسيار زياد بعضي كشورها در مسير اين شبكهي اجتماعي، تيك تاك با قدرت به مسيرش ادامه دهد.
مدتي پيش، اينستاگرام تصميم گرفت رقابت خود با بستر انتشار فيلم بسيار محبوب تيك تاك را علني كند. اين شركت براي انجام چنين كاري سعي كرد قابليتي مشابه تيك تاك به اپليكيشن خود اضافه كند. اين بخش جديد در مرحله آزمايشي قرار دارد و هنوز براي همه منتشر نشده است؛ اما گويا نتايج حاصل رضايتبخش نبودهاند.
براساس جديدترين گزارش خبرگزاري The Verge، آدام موسري، مديرعامل اينستاگرام، از Reels و عملكردش در مدت زمان درنظرگرفتهشده رضايت ندارد. قرار بود اين قابليت جديد بهقدري محبوب شود كه كسي بهدنبال استفاده از تيك تاك نرود؛ اما بهنظر نميرسد برنامهريزي مسئولان مرتبط اين شبكهي اجتماعي بهدرستي انجام شده باشد.
موسري دربارهي اين موضوع در پادكست خبرگزاري مذكور صحبت كرد و جزئيات فرمت Reels را بيشتر توضيح داد؛ قابليتي كه از ماه آگوست در ايالات متحدهي آمريكا روزهاي آزمايشياش را پشتسر ميگذارد. او دربارهي Reels ميگويد:
هنوز از آن راضي نيستم. هم ازنظر ميزان اشتراكگذاري مردم و هم ازنظر ميزان استفادهي كاربران از اين قابليت در حال رشد هستيم، اما راه طولاني در پيش داريم. بايد صادق باشيم و اين مسئله را بپذيريم كه تيك تاك در اين مسير بسيار جلوتر از ما قرار دارد.
او ادامه داد:
فكر ميكنم در ساخت ابزارهاي قدرتمندتر و خلاقانهاي بايد بهتر شويم كه لزوما براي توليد ميم (meme) يا محتواهاي مربوط به اتفاقات لحظهاي طراحي نشدهاند. اين ابزارها بايد دراختيار افرادي قرار بگيرند كه براي گذران زندگي توليد محتوا ميكنند و از ما خلاقتر هستند و ميتوانند ويدئوهايي با قابليت وايرالشدن بسازند.
اين توضيحات نشان ميدهد اينستاگرام قصد دارد قابليتهاي جديدي به شبكهي اجتماعي خود اضافه كند. البته هنوز مشخص نيست موسري دقيقا به چه نوع فيلترها و افكتهايي اشاره ميكند كه قدرتمندتر هستند؛ اما ميدانيم قرار است اينستاگرام با استفاده از آنها به جنگ تيك تاك و ديگر شبكههاي اجتماعي برود.
همچنين، درحالحاضر اينستاگرام متوجه مشكلات بهوجودآمده ميان كاربران و فرمتهاي متفاوت موجود در اين شبكهي اجتماعي شده است. موسري ميگويد بيشتر مردم هنوز تفاوت ويدئوهاي منتشرشده در اينستاگرام و IGTV را نميدانند. IGTV فرمتي است كه از سال ۲۰۱۸ براي منتشركردن ويدئوهاي بلندتر در اين شبكهي اجتماعي معرفي شده بود. اين مسئله نشان ميدهد اينستاگرام بهعنوان بستري كه فرمتهاي ويدئويي متعدد را به شبكهي اجتماعياش اضافه ميكند، وظيفه دارد كارايي هر كدام از آنها را روشنتر براي كاربران مشخص كند. مديرعامل اينستاگرام گفت:
اين فرمتها تمايز بسيار ظريفي با يكديگر دارند و هر كسي به شيوهي خود متوجه آن ميشود؛ بنابراين، بهدنبال اين هستيم كه چگونه ميتوانيم نهتنها با IGTV، بلكه در تمام اينستاگرام ايدهها را سادهتر و با يكديگر تلفيق كنيم؛ زيرا سال گذشته، كارهاي جديد زيادي در اينستاگرام انجام داديم. فكر ميكنم در سال جاري بايد سادهتر عمل كنيم.
اگر بهياد داشته باشيد، زمانيكه اينستاگرام اين فرمت جديد را معرفي كرد، آن را آينده «ويدئو» ناميد؛ اما حالا مشاهده ميكنيد كه تفاوت زيادي ميان لحن كنوني موسري با آن دوران وجود دارد. خود اين مسئله نشاندهنده موفقيت بسيار سريع تيك تاك است كه تا سال ۲۰۱۸ افراد زيادي آن را نميشناختند؛ ولي حالا بسياري از ويدئوهاي وايرال از كاربران اين شبكهي اجتماعي سرچشمه ميگيرند.
تيك تاك نشان داد براي توليد محتواي ويروسي به داشتن دوربين يا تجهيزات حرفهاي نيازي نيست و افراد مختلف ميتوانند تنها با داشتن گوشي هوشمند محتواهايي توليد كنند كه با الگوريتم خاص تيك تاك به افراد بسياري نمايش داده شود. اين شبكهي اجتماعي چيني حتي توانسته است بعضي از الگوهاي رفتاري كاربران را تغيير دهد و ترندسازي كند.
- ۱۸ بازديد
- ۱ نظر
5 تا از بهترین سایت های تغییر فرمت عکس (رایگان)